Terumah – תְּרוּמָה

Rabin Symeon, syn Rabina Ismaela interpelował pojęcie „Przybytek Świadectwa”. Oznacza on, że Tabernakulum było świadectwem B_żego miłosierdzia dla całego świata, że B_g przebaczył Izraelowi odwrócenie się od Niego w stronę złotego cielca.
Rabin Izaak wyjaśnię to zgodnie z przypowieścią o królu. Król miał zonę, którą bardzo kochał, ale rozgniewał się na nią straszliwie i ją zostawił. A jej sąsiedzi drwili z niej, mówiąc, ze już nie wróci do łask. Wtedy król posłał jej wiadomość z prośba o przygotowanie pałacu na jego przyjazd, bo on wróci do niej tego, a tego dnia. A w dniu w którym do niej wróci będzie z nią jadł i pił, pogodzi się z nią i wprowadzi ja do swojej komnaty. Jej sąsiedzi na początku nie wierzyli, ale kiedy poczuli wonne zapachy i przyprawy, wiedzieli, że król wrócił. Podobnie B_g umiłował Izrael, dając im na górze Synaj Torę. Ale po zaledwie 40 dniach lud zgrzeszył i odwrócił się od Niego. B_g powiedział, ze nie będzie się godził z Izraelem, ale Mojżesz błagał o litość w ich imieniu, a B_g przebaczył”.
Mojżesz był bardzo szczęśliwy, że B_g przebaczył ludowi Izraela, i zapytał, czy B_g mógłby sam ogłosić ten fakt narodowi. A B_g odpowiedział: „ I wystawią Mi świątynię, abym zamieszkał wśród nich.”

 

 

 

PYTANIA:

1. Dlaczego Tora określona jest jako “świadectwo” ?