Behaalotcha – בְּהַעֲלֹתְךָ

„I zamkniętą została Mirjam po za obozem przez siedem dni; lud zaś nie wyruszył, póki nie wróciła Mirjam” (Bamidbar 12:15)

 

W tym tygodniu czytamy o smutnej historii, króla wydarzyła się w trakcie podróży do Ziemi obiecanej. Miriam plotkowała ze z Aaronem na temat swojego brata, przywódcy i lidera. B_ska reakcja była natychmiastowa. Miriam za swój grzech plotkowania i obmowy została ukarana trądem i musiała opuścić obóz Izraela na czas oczyszczenia, czyli 7 dni. Według Ramnana jest to historia, którą każdy z nas powinien nie tylko pamiętać, ale i codziennie sobie przypominać. Lekcja tak ważna, ponieważ może zdarzyć się każdemu z nas, codziennie.

Z jednej strony historia ta uczy nas, że nie powinniśmy źle mówić o innych, gdyż jest to poważny i destrukcyjny czyn ( o czym Miriam dotkliwie przekonała się na własnej skórze, odsłonie), ale także o tym jak czyn jednej osoby może wstrzymywać innych. Kiedy prorokini przebywała poza obozem, cały Izrael grzecznie siedział na miejscu i nie postępował w swojej wędrówce, ale czekał na jej wyleczenie. Cały naród, miliony ludzi podróżujące przez pustynię zatrzymały swoja podróż i czekały na jednego uczestnika. A podczas tej izolacji, nie tylko Miriam miała czas aby spojrzeć w głąb siebie i przemyśleć swoje postępowanie, ale cały naród miał taka możliwość. Każdy rozumiał co i dlaczego stało się z Miriam i miał swoja szansę na izolację i przemyślenia.
Miriam, która wróciła do obozu mnie była już tą sama osobą, która go opuszczała. Stała się osobą świadomą swego czynu, ale tez pełną tolerancji i akceptacji, dla siebie i dla innych.
Tora naucza, że głównym celem kary jest nie tylko rehabilitacja, ale także edukacja osoby ukaranej.
PYTANIA:
1. Manna określana jest jako „zera gad”, ziarno kolendry. Dlaczego?
2. Czym Miriam zasłużyła na to, że Żydzi czekali cały tydzień, dopóki nie wyzdrowiała ?