Szawuot – שבועות‎

Podczas święta Szawuot w zwyczajem jest całonocne studiowanie oraz jedzenie produktów mlecznych. Oto kilka (kulinarnych) powodów dla których szczególnie powinniśmy jeść nabiał podczas studiowania i świętowania.
• Najpopularniejszym wytłumaczeniem tego precedensu jest fakt, iż zanim Żydzi otrzymali Torę nie byli zobowiązani do przestrzegania swoich praw, w tym praw kaszrutu. Nie mieli więc koszernych naczyń do przygotowywania mięs. Dlatego jedli nabiał, który jest łatwiejszy do przygotowania.
• Król Salomon w Pieśni nad Pieśniami porównał Torę do mleka i miodu: „ Podobnie jak miód i mleko pod językiem” ( Pieśni nad Pieśniami 4:1). Tak więc jak słowa Tory są niczym melodia dla naszego serca, tak produkty mleczne są słodkie dla naszego podniebienia.
• Według Księgi Zohar, każdy dzień w roku ma swoje powiązanie z jednym z przykazań zawartych w Torze. Dniu Święta Szawuot przypada w udziale przykazanie przestrzegania pierwszych owoców i podstawowych zasad koszerności : „ Najwcześniejsze z pierwocin ziemi twojej przyniesiesz do domu Wiekuistego, Boga twojego. Nie będziesz gotował koźlęcia w mleku matki jego.” (Szemot 34,26). Druga część przykazania bezpośrednio odnosi się do nakazu spożywania osobno posiłków zawierających mleko i mięso – dokładnie jak w Szawuot.
• Gematria słowa chalav (חלב – mleko) jest równa liczbie 40, co odpowiada 40 dniom i 40 nocom spędzonym przez Mojżesza na górze Synaj przed otrzymaniem Tory.
• Góra Synaj nazywana jest przez Króla Dawida w psalmie 68 Har Gavnuni. Słowo to jest etymologicznie podobne do hebrajskiego słowa gvinah (גבינה – ser).
• Biały kolor mleka jest wyobrażeniem nieskazitelności Tory.
• Mimo, iż święto to obchodzi się przede wszystkim dla uczczenia nadania Tory, ma ono podtekst rolniczy. W tym czasie zaczynają się żniwa jęczmienia i pszenicy, zdatne do jedzenia są już pierwsze winogrona, granaty, oliwki i figi, a krowy mają największą mleczność.
• Nadanie Tory na Górze Synaj jest kolejnym z kroków jakie B_g wykonał w stronę swojego ludu, kolejnym przymierzem. Nasuwa się więc przypomnienie poprzednich „umów”. Zanim B_g zawarł przymierze z Noem ten stał się wynalazcą jogurtu – nie mając w czym przechowywać mleka wszystkich zwierząt z arki, uszył worki ze zwierzęcych żołądków. Pewnego dnia zorientował się, że mleko zgęstniało i zsiadło się.

 

 

 

 

• Mleczne potrawy na święto Szawuot mogą przybierać różne formy i mieć różne znaczenia. Począwszy od „zwykłych” serowych przysmaków jak naleśniki lub nadziewane serem knysze, które mają po prostu odzwierciedlać przywiązanie do tradycji. Ale są także potrawy odzwierciedlające więcej niż to przywiązanie. Sefardyjscy Żydzi pieką siedem tortów (Siete Cielos Heavens), chleb z rodzynkami lub bakławę. Torty ozdabiane gwiazdami Dawida, tablicami z przykazaniami, laską Mojżesza Arka i innymi symbolami mają reprezentować siedem stref niebiańskich, poprzez które Tora podróżowała na Górę Synaj. Chleb z rodzynkami lub suszonymi owocami nazywany jest przez miejscowych Synaj. Włosy Żydzi jedzą polentę, która wyjątkowo tylko teraz jest biała, a nie, jak zwykle żółta.
Żydzi z Kurdystanu na Szawuot przygotowują duże ilości masła i sera, gotują także potrawę przypominająca nasze tradycyjne pierogi, zawierającą nadzienie z mielonej pszenicy, mleka i masła. W Trypolisie popularne są wafle swoimi kształtami nawiązujące do symboliki nie tylko żydowskiej, ale przede wszystkim święta Szawuot. Mieszkańcy Afryki Północnej pozostawiają macę po święcie paschy, i przechowują ją przez cały okres siedmiu tygodni, aby podczas studiowania zjeść je z mlekiem i miodem.

Poprzez jedzenie resztek macy, kończą swoje wyjście z Egiptu podczas święta nadania Tory. I zaczynają zupełnie nowy etap w życiu.

„Religia , która namawia do jedzenia sernika, nie może być zła” Clarissa Hyman, autorka książek kulinarnych